Briejuustosalaattia soijasuikaleiden kera

Viikonlopun kasvirullasta jäi sen verran paljon aineita yli, että piti keksiä salaatti niiden pohjalta. Käytän taas soijasuikaleita, kyllä, mutta olen aivan koukussa niihin. Niista saa ihan tajuttoman hyvää ruokaa. Tämä voisikin olla kasviversio kana-briejuustosalaatista. Salaattiin on mielestäni hyvä lisätä jotain muutakin kuin ainoastaan kasviksia, koska silloin siitä tulee ruokaisampaa ja se pitää kauemmin täytenä. Aiemmin käytin usein makaronia salaatissa lisäkkeenä, koska se on halpaa, mutta nyttemmin olen käyttänyt joko lihaa tai soijasuikaleita proteiinin vuoksi.

Olen usein mainostanut soijasuikaleita, -pihvejä ja rouhetta blogissani. Olen myös innostunut levittämään tietoa eilaisten ruoka-aineiden eduista, varsinkin sellaisten kohdalla, joista kaikilla ei ole tietoa. Niinpä tässä pieni informaatiopuklaus Soijasta!

Soijarouhetta, -suikaleita tai -pihvejä voi käyttää ruoan kanssa lihan sijaan tai jopa lihan kanssa.Se käy aivan kaikenlaisiin ruokiin ja vaatii ainoastaan maustamisen taidon. Pelkkien mausteiden lisäksi on hyvä käyttää liha-, kana- tai kasvisliemikuutioita tai fondeja. Olen erityisesti viime aikoina hurahtanut fondehin, koska ne ovat helpompia käyttää ja saavat aikaan paremman lopputuloksen.

Soijaruoka esivalmistetaan yleensä ensin keittämällä (jossakin mausteliemessä) noin 5 minuutin ajan. Sen jälkeen niistä poistetaan vesi ja valmistetaan haluamalla tavalla. Soijarouhetta voi myös käyttää leivonnaisiin, korvaamalla osa vehnäjauhoista soijarouheella. Sellaisenaan sitä voi nautiskella myös jugurtin ja myslin seurana.

Soijarouhe on kevyttä (esim. soijasuikaleissa on 0,5 g rasvaa/100g kuivassa muodossa) ja hyvin proteiinipitoista. (52 g/100g proteiinia). Keskirasvaisessa naudanjauhelihassa proteiinia on 51g/100g. Lisäksi soija sisältää runsaasti kalsiumia, rautaa ja sinkkiä.

Mutta nyt pidemmittä puheita siirrytäänpä takaisin salaatin pariin:

Valkohomejuustosalaattia soijasuikaleiden kera

Salaattia ja muumeja. Hetken pako arjesta.

jäävuorisalaattia
tomaattia
tuorekurkkua
punasipulia
ananasta
1/2 brie kolmio
soijasuikaleita marinadissa


Soijasuikaleiden valmistus:
kourallinen soijasuikaleita
vettä
1 rkl+1 rkl fondia (kana)


cajunmauste, jauhettu paprika, mustapippuri ja aromasuola

Valmista soijasuikaleet, esikeittämällä ne vedessä ja 1 rkl fondissa. Poista vedet ja siirrä pannulle. Mausta ja lisää lopuksi toinen rkl fondia. Jäähdytä ja tarjoile salaatissa! Käytimme tsatsikista jugurttidippiä kastikkeena.